Subscribe Twitter

Wednesday 30 March 2011

0
Komen

Palestin Di Hati Kita – Bahagian 1


Oleh: M. Fauzi



Umumnya, seluruh dunia Islam bersetuju bahawa penjajahan negara haram Israel ke atas wilayah umat Islam Palestin, mencalar maruah umat Islam. Bukan menafikan rasa tercalar dan tercabar atas penjajahan ke atas wilayah umat Islam lain, dan bukannya menafikan perjuangan untuk membebaskan wilayah Islam yang lain tidak penting. Kepentingan isu Palestin mempunyai bisanya yang tersendiri, menusuk ke urat saraf maruah dan air muka umat Islam.
Mana maruah kita sebagai umat Islam, tempat suci Islam yang ketiga dijajah dan diinjak-injak? Laman Masjid Al Aqsa yang merupakan kiblat umat Islam yang pertama diceroboh. Umat Islam yang berjuang gigih mempertahankannya seolah ditelanjangkan maruahnya. Mana maruah kita, penjajah yang berhati binatang yang menginjaknya tidak lain dari orang Yahudi, musuh tradisi umat Islam sejak dari zaman Rasullullah s.a.w.?



Manifesto Perkauman yang Gagal
Kegarangan, kegagahan dan ego perkauman orang Arab tenggelam di dalam pasir Gurun Sahara setelah ditewaskan sebanyak tiga kali dalam Perang Oktober 1948, Perang Enam Hari dan Perang Yom Kippur. Apakah punca kekalahan ini? Jawapannya mudah, ketiga-tiga perang ini adalah perang antara bangsa Arab melawan bangsa Yahudi dan bukannya perang antara umat Islam melawan orang Yahudi dan fahaman Zionisnya. Orang Arab pada masa itu melaungkan semangat nasionalis atau fahaman perkauman Pan-Arab dan enggan menerima Islam sebagai asas untuk menentang kewujudan negara haram Israel.
Jika suatu ketika dahulu pemimpin Arab Mesir seakan menjadi juara dalam memperjuangkan nasib orang Arab Palestin. Pertubuhan Pembebasan Palestin berfahaman nasionalis/perkauman Arab yang diketuai oleh Yasser Arafat suatu ketika kelihatan garang, tetapi akhirnya lebih banyak layu di meja rundingan. Pendekatan meja rundingan ini turut menjadi pilihan pemimpin Arab nasionalis yang takut mati dan takut hilang takhta dan sumber kekayaan.
Kita yang menjadi pemerhati di luar merasa jelik dan jijik melihat tingkah laku pemimpin perkauman Arab ini. Apakah pemimpin Arab ini seakan tidak mengerti hasil yang dicapai apabila berunding dengan orang Yahudi yang terkenal licik? Lebih memualkan tentang kebebalan pemimpin perkauman Arab ini apabila merelakan pemimpin Amerika & Eropah menjadi orang tengah di meja rundingan. Terang lagi bersuluh, pemimpin Amerika & Eropah adalah yang merupakan penganut fahaman zionis yang taat.
Namun janganlah kita merasa hairan. Fahaman nasionalis atau perkauman ini adalah fahaman yang direka oleh golongan zionis. Fahaman nasionalis ini dijadikan hujung pisau untuk menikam dan menghiris Empayar Islam Uthmaniyyah menjadi berkeping-keping seperti kita lihat hari ini.
Saat rundingan tarik tali ini berlangsung, bilangan umat Islam yang syahid semakin meningkat. Peluru dan bom yang dilepaskan tidak mengenal mana satu pejuang dan orang awam. Orang dewasa, remaja, warga emas, bayi dan kanak-kanak serta lelaki dan perempuan tidak dapat dibezakan walau apa jua jenis peluru yang dilepaskan oleh tangan pengganas Yahudi. Rumah umat Islam Palestin diroboh tidak bersebab. Tanah-tanah milik umat Islam Palestin dirampas.
Hakikatnya imej ‘perjuangan dan jurucakap untuk Palestin’ yang cuba ditonjolkan oleh pemimpin perkauman Arab hanya ‘munafik’ sifatnya. Apalah sangat kedegilan Israel dibalas dengan resolusi kutukan dan kecaman yang diputuskan di persidangan Bangsa-Bangsa Bersatu. Kutukan sebegini tidak memberi sebarang kesan sedikitpun. Ia umpama kita mengutuk dan mengecam rakan sekelas kita dalam perbualan harian di sekolah layaknya.
Mara kita tanya pemimpin perkauman Arab ini. Bolehkah resolusi PBB ini mengembalikan tanah umat Islam yang dirampas pengganas Israel? Mampukah kutukan dan kecaman ini mampu menghentikan keganasan Israel di Tebing Barat dan Semenanjung Gaza? Sayang sungguh pemimpin nasionalis/perkauman Arab pada rakan Yahudi Israelnya. Hingga laras raifal dan meriam mereka turut lentok seperti tengkuk unta. Lidahnya nyata bercabang, ada tangan tersimpan kemas dalam jubah labuh Arabnya.

Israel – Panas Di Luar & Hangat Di Dalam
Penghujung tahun 1990-an menyaksikan perjuangan membela umat Islam Palestin mendapat sentuhan baru. Pejuang yang berani berhadapan dengan rejim ganas Israel adalah anak-anak muda yang mendapat sentuhan tarbiyyah Islam, di khemah-khemah pelarian. Generasi baru pejuang ini lebih berani berhadapan dengan tentera negara haram Israel kerana yakin dengan janji Allah Ta’ala. Pengorbanan dan  penat lelah perjuangan diganjarkan dengan pahala yang berganda. Status sebagai syuhada menjadi idaman setiap pejuang. Kumpulan pejuang ini berkembang luas di bawah hidung Israel.
Nun di utara Israel, di wilayah Lubnan (yang dikenali sebagai selatan Lubnan) yang dijajah Israel, Hezbollah mengembangkan pengaruhnya selepas tamat perang saudara Lubnan yang disertainya. Gasakkan pejuang Islam Hezbollah selama lebih 12 tahun  ke atas tentera negara haram Israel dan sekutunya, tentera Kristian Phalangist di bawah South Lebanon Army (SLA) membuahkan hasil. Tentera Israel terpaksa berundur dari wilayah selatan Lubnan pada tahun 2000. Enam tahun selepas itu, cubaan negara Israel untuk merampas semula wilayah itu dipatahkan oleh Hezbollah dalam Perang Lubnan 2006. Israel dikalahkan dan terpaksa menerima kehadiran pengaman PBB di sempadannya hingga ke hari ini. Kemenangan manis ini menjadikan reputasi Hezbollah semakin harum dan mendapat tempat di hati rakyat dan pemimpin Lubnan. Pencinta dan umat Islam seluruh dunia seakan mendapat nafas baru. Masing-masing mengkagumi dan melahirkan kesyukuran atas kemenangan yang dianugerahkan kepada Hezbollah. Pegangan mazhab Syiah oleh Hezbollah tidak menghalangnya menerima sokongan dari umat Islam seluruh dunia.
Kuncupnya pengaruh PLO lantaran sikap dolak-dalik pemimpin perkaumannya yang lembut berunding dengan Israel. Namun sikap PLO dan pewarisnya Fatah nyata kasar dan zalim apabila berhadapan dengan pertubuhan yang bersaing dengannya. Kematian Yasser Arafat turut menguburkan pengaruh dan imej PLO\Fatah bersama dengannya di dalam liang lahat. Masyarakat Palestin beralih tumpuan kepada pertubuhan HAMAS yang meletakkan Islam sebagai asas perjuangan untuk membebaskan Baitul Maqdis dan wilayah-wilayah yang dijajah.
Rimas pemimpin Yahudi Israel dengan peningkatan populariti HAMAS. Ketegasan pimpinan HAMAS memperjuangkan untung nasib Palestin menggusarkan pimpinan Yahudi Israel. Sejak ditubuhkan secara rasmi pada 1987, nada perjuangan HAMAS tetap tidak berubah. Operasi-operasi nekad terhadap tentera pengganas Israel meninggalkan parut dan trauma yang bukan sedikit. Masyarakat Palestin seakan mendapat semula momentum perjuangan yang diingini. Muak dengan sikap lemah Fatah, berleluasanya korupsi dan skandal dalaman Fatah, nyata membenam kepercayaan umat Islam Palestin. Kukuh berpegang kepada prinsip Islam, ketegasan dalam politik dan nekad dalam operasi ketenteraan tidak bermakna HAMAS adalah pertubuhan militan. HAMAS amat mengambil berat tentang peranan sosial dalam bidang pendidikan, khidmat perubatan, bantuan makanan dan keperluan asas lain bagi semua peringkat umat Palestin.
Syahidnya Syeikh Ahmad Yassin pada 22 Mac 2004 dan Dr. Abdul Aziz Rantisi pada 17 April tahun yang sama tidak bermakna perjuangan HAMAS terhenti. Umpama api yang marak menyala, mereka berusaha mendapat kuasa untuk memerintah melalui proses pilihanraya. Dengan izin Allah, HAMAS berjaya mendapat kemenangan besar dalam pilihanraya Palestin pada tahun 2006. Kabinet dibentuk untuk memerintah selaras dengan pendekatan demokrasi.
Namun begitu,  layanan negara-negara nasionalis Arab terhadap kedua-dua gerakan pejuang Islam ini amat menyedihkan. Hezbollah seolah menjadi musuh umum kepada pemimpin perkauman Arab. Hanya pemerintah Lubnan dan Syria yang mahu menghulurkan bantuan dan sokongan. Hezbollah dimusuhi bukan kerana pegangan mazhab Syiahnya, tetapi lebih kerana keistimewaan hubungan antara Hezbollah dengan Republik Islam Iran. Kebencian pemimpin Arab kepada Republik Islam Iran lebih berdasarkan kepada sentimen permusuhan bangsa Arab – Parsi.
HAMAS menerima nasib yang lebih malang. Kemenangan yang diraih pada pilihanraya Palestin tahun 2006 tidak menjadikannya kerajaan yang diiktiraf dan berdaulat. Negara-negara nasionalis Arab bersepakat untuk tidak mengiktiraf kemenangan HAMAS. Pemimpin nasionalis Arab rela senada dengan pemimpin negara haram Israel. Fatah yang berfahaman nasionalis masih diiktiraf sebagai kerajaan yang sah oleh pemimpin nasionalis Arab dan Israel. HAMAS dihalang membentuk kerajaan walaupun menawarkan kabinet gabungan HAMAS – FATAH sebagai jalan penyelesaian. Keadaa ini memaksa HAMAS mengambil alih pemerintahan Semenanjung Gaza dengan jalan kekerasan pada 14 Jun 2007. Semenanjung Gaza dianggap separuh merdeka.
Namun kemenangan ini dibayar dengan harga yang cukup mahal oleh HAMAS dan warga Gaza. Semenanjung Gaza dikepung. Mesir bersekongkol dengan Israel dengan menutup pintu sempadan masing-masing dengan Semenanjung Gaza. Semenanjung Gaza umpama penjara besar. Warga Palestin Gaza terputus hubungan dengan dunia luar. Rela mata pemimpin Mesir melihat umat Islam Gaza berlapar dan menderita, demi menunjukkan permusuhannya terhadap HAMAS. HAMAS dianggap sebagai cawangan Ikhwanul Muslimin yang sangat dimusuhi dan ditakuti oleh kerajaan Mesir dan pemimpin nasionalis Arab.
Pemimpin nasionalis Arab gentar dan resah dengan pertubuhan yang berteraskan Islam. Mereka bimbang populariti dan takhta yang diduduki akan terlucut dengan kebangkitan gerakan Islam ini. Hasilnya Hezbollah dan HAMAS terus dipulaukan di dunia Islam Arab. Nyatalah ‘Islamphobia’ yang berasal dari negara-negara Kristian Barat, rupanya telah lama berakar umbi di negara Arab sendiri 


0 comments: